Utbildning-1

Foto: Charisma by Thomas Leuthard on Flickr.com, CC BY

Redaktionella ledare i framtidens mediehus

Samtidigt som mediekonsumtionen i Sverige ökar totalt minskar intäkterna för många traditionella mediehus. Medievärlden står inför sin kanske allra största utmaning när vår målgrupp i viss mån blivit våra konkurrenter i och med att var man numera är sitt eget massmedium.

Trots att många upplever att mediehimlen täcks av mörka moln just nu ser vi ljust på framtiden. Aldrig har möjligheterna varit så stora till god angelägen journalistik och till nya intäktsmöjligheter. Men det krävs att vi vill och vågar.

Hur ska vi få de yngre att uppleva oss som angelägna? Hur kan vi få intäkter när den traditionella annonsmarknaden sviker? Sociala medier är nyhetskanalen nummer ett för de yngre generationerna, helst med video. Hur hanterar vi det ur ett medieledarperspektiv?

Ur innehållet:

Tidning, radiostation, TV-kanal eller nyhetsförmedlare – stöder eller hindrar vår verksamhetsidé oss från att utvecklas?

Att bryta ned ledningens affärsmål till konkreta mål och handlingsplan för redaktionen.

Annonsmarknad i förändring och nya intäktslösningar.

Vikten av video – det nya fotot.

Sociala medier på djupet – allt en medieledare bör veta.

Samplanering av nyheter på flera plattformar för effekt och fördjupning.

De nya konkurrenterna – vår egen målgrupp.

Förändringsledning för medieledare.