pappa barn ipad

Foto: Fence av Incase / CC BY

Digital annonsering

2 dagar

Idag är det både enkelt och effektivt att skapa egna annonskampanjer online.

Under utbildningen ges både strategisk förståelse och praktiska färdigheter i hur man analyserar söktrafik och skapar Google AdWords-kampanjer som driver lönsam och relevant trafik till er sajt.

Här ges kunskaper om Facebook, Instagram och LinkedIn som annonsplattformar. Deltagarna lär sig hur de bäst använder annonsering i olika syften, till exempel för att skapa uppmärksamhet för ert varumärke eller vinna tillbaka de kunder som besökt er webbplats men inte köpt något eller inte blivit medlem. Vi går också igenom hur annonsering hänger ihop med andra insatser ni gör samt tittar på olika sätt att använda betald annonsering.

Ur kursinnehållet:

  • Så fungerar annonsering i sökmotorer idag.
  • Vilka möjligheter erbjuder Google AdWords?
  • AdWords-auktionen i sökresultatet.
  • Sökordsanalys och strategi.
  • Välja strategi baserad på dina mest lönsamma produkter.
  • Analysera trender och sökvolymer över tid.
  • Hitta relevanta sökord för din verksamheten och använda Sökordsplaneraren.
  • Skriva AdWords-annonser och använda annonstillägg.
  • Budgivning och mätning.
  • Optimering av annonser, negativa sökord och budstrategier m.m.
  • Utvärdera din annonsering för bättre resultat.
  • Länkning av AdWords och Google Analytics för effektiv uppföljning.
  • Annonsering på Facebook – vad fungerar bäst i olika syften?
  • Skillnaden mellan organiska inlägg och annonsering.
  • Facebook Business Manager, kontostruktur och kampanjinställningar.
  • Strukturera dina kampanjer, Ad Sets och annonser.
  • Spårning, Facebook-pixel och hur den ska implementeras.
  • Verktyg för att hitta rätt målgrupp, Facebook Audience Insights m.m.
  • Skapa annonser som säljer med call-to-action.
  • Dynamiska produktannonser (DPA) och retargeting.
  • LinkedIn och Instagram.
  • Lär känna dina nyckeltal och utvärdera annonsering
  • Budgetfördelning, budgivning, enheter och placeringar
  • UTM-spårning och Google Analytics m.m.

 

Information och anmälan