Redaktionell-utveckling-3

Foto: Converse ftw by Rob Ellis CC-BY

Framtidsutmaningen

Är ni redo att byta sida?

Det här är en utmaning för er som vågar ställa invanda sanningar på ända när det gäller era målgrupper.

”Som man frågar får man svar” brukar det heta. Så vi lämnar frågeformuläret hemma och beger oss istället ut och observerar målgruppens människor på plats i deras verklighet. På det sättet får vi syn på så mycket mer än om de hade svarat på frågor vi formulerat på kontoret. Vi observerar, diskuterar och kanske filmar för att få en sann bild av hur det sammanhang ni verkar i ser ut idag och i morgon.

Vi får svar på frågor som:

•Hur ser sammanhangen ut där de lever och verkar?

•Vilka behov har de, egentligen?

•Vad är inte tillgodosett idag?

•Vilka förändringar känner de att de är en del av?

•Hur interagerar de med er, era produkter och tjänster?

•Vilka utmaningar för målgruppen skulle vi kunna lösa?

När vi återvänder är det dags för workshop för att påbörja korrigering och utveckling av nya innovativa produkter och tjänster.

Framtidsutmaningen är en rejäl ögonöppnare. Resultatet blir en handlingsplan för att möta den kontext som ni verkar i på ett offensivt och innovativt sätt.